6 simple tips til en lettere hverdag

0

Vi har derfor samlet nogle simple leveråd, der er lige til at få med i den travle hverdag. Vi har alle hørt det før, vi skal spise sundt, dyrke masser af motion og skære ned på sukker osv. Det er bare som om det ikke altid er så let som det lyder. Når alt kommer til alt, så er tiden den helt store udfordring, når det kommer til at leve sundere, for vi synes ikke at have tiden til at lave de ændringer, der skal til. Men selv med små skridt kommer man langt, hvis man bare bliver ved at gå.

 

Tip nr. 1 – mere bevægelse

Det er ikke nødvendigt at sigte efter at gennemføre dit første maraton om 4 måneder, men eksperterne har ret, når de siger at vi skal bevæge os mere. Men begynd i det små, som f.eks. at tage trapperne i stedet for elevatoren, gå til det næste stoppested i stedet for dét, der er tættest på eller gå en kort tur efter aftensmaden. De små ting tæller i det store regnskab.

 

Tip nr. 2 – hvile er vigtigere end du tror

Ligesom det er vigtigt at bevæge sig mere, er det faktisk mindst lige så vigtigt at hvile dig når din krop løber tør for energi. Det er nemlig her, hvor blodsukkeret daler, at vi mærker trætheden komme ind over os. Oftest bliver det fikset med noget sukkerholdigt, som slik, kaffe eller frugt. Men langt de fleste danskere sover slet ikke nok og når kroppen ikke får tid nok til at restituere og oplade batterierne, så tæres kroppen hurtigere og vores immunforsvar svækkes. Så find et roligt sted, når du mærker energien er lav, sæt dig ned og luk øjnene 10-15 minutter. Så kan man klare lidt længere.

 

Tip nr. 3 – kosten længe leve

En sund kost hjælper altid, men at komme i gang med den kan kræve tid man ikke føler man har. Så også her kommer man ret langt med små ændringer. Det nemmeste er faktisk at øse mindre op på tallerken – ja faktisk at bruge en mindre tallerken virker enormt effektivt. Hvis du så lader gryder og pander stå på komfuret så du skal rejse dig for at få portion nr. 2, ja så når du faktisk lige at få lidt ekstra tid til at mærke efter hvor sulten du er.

 

Tip nr. 4 – vand

Kroppen består af ret meget vand, så når vi ikke får nok vand i løbet af dagen, så tærer vi unødigt på batterierne. Indfør vandpauser i løbet af arbejdsdagen, byt én af de mange kopper kaffe du indtager ud med vand, drik et glas vand før måltidet, ja det er næsten umuligt at drikke for meget vand. Hvis det er svært at huske, kan du bruge din telefons alarm til at minde dig om det i løbet af dagen. En god ide er at både starte og slutte dagen af med et glas vand.

 

Tip nr. 5 – nærvær

Nu tænker du sikkert, hvad har nærvær med min sundhed at gøre. Jo det har faktisk meget med din sundhed at gøre, da vi bruger enormt meget tid på autopilot. Heldigvis for det, for hvis vi skulle tænke over alt, det som kroppen gør helt automatisk, så ville vi ikke bestille andet. Bagsiden er at vi også kører på autopilot, når det gælder de dårlige vaner, som f.eks. at række ud efter slikskålen efter du egentlig har konstateret du keder dig. Jo mere nærværende du kan være, jo nemmere er det at vælge det sundere alternativ.

 

Tip nr. 6 – din indstilling

Synes du det er frustrerende eller bliver du bare ved med at gentage de gamle mønstre, kan det være du har brug for hjælp udefra. Der findes mange muligheder for at få den opbakning, du har brug for. Det kan være i form af din families opbakning eller muligvis ved hjælp af en sundhedscoach eller en personlig træner. Skal du have styr på finansieringen af en coach, kan du bruge sider som fair-laan.dk, hvor du nemt kan finde det bedste lån, så du hurtigt kan komme i gang med dit nye liv.

Share.

About Author

Leave A Reply