Fokuser på din restitution ved hård træning

0

En hård træning kan give dig en rar fornemmelse i kroppen efterfølgende. Dog er det ikke sundt at overbelaste kroppen hver eneste dag. Restitution er nødvendigt – selvom mange helt overser – eller principielt undgår denne disciplin, er det et interessant emne at debattere.

Inden for fitness og motion findes der rigtig mange amatører i dag, som træner op i mod 7 gange i ugen. Dette er rigtig meget træning for en amatør, der sideløbende har job, familie og venner. Problematikken opstår i at, mange af disse amatører ikke har den nødvendige erfaring eller viden omkring træning og kroppen, eftersom de måske er kommet sent i gang, eller aldrig har været inde omkring professionelle forhold.

Er man ikke bekendt med denne vigtige viden, risikerer man altså seriøse skader, som i værste tilfælde kan give varige mén. Motion er rigtig godt for kroppen, det er blot afgørende med en balancegang mellem den træning man udfører, og den restitution man giver kroppen. Professionelle sportsudøvere har en meget præcis kost og træning – samt et stort fokus på hvile – da det ganske enkelt sikrer at kroppen kan fungere i øverste gear så længe som muligt.

Vi ser mange amatører sidde med overbelastningsskader, fordi de ikke har en klar strategi for hvornår de træner, hvornår de slapper, samt hvilken kost de burde spise. Alle tre ting hænger sammen, og kræver en høj fokus.

Et godt tip er, at man i løbet af sin arbejdsdag allerede forbereder kroppen på en træning. Det gør man ganske simpelt ved at variere sin arbejdsposition og stilling. Dvs. skal man eksempelvis udføre mindre komplekse opgaver, er det oplagt at placere sig i et mere ”afslappende” miljø, såsom i en sofa, hvis muligt. Afslapning handler ikke kun om at sidde ned, det kan også være ved at komme op at stå ved hæve sænkeborde, da det kan give noget mentalt ro og overskud til hjernen, da det sikrer en sund og naturlig blodcirkulation.

Husk altid udstrækning efter træning.

Share.

About Author

Leave A Reply