Træn op til skiferien og undgå skader

0

Alle skiløbere kan erklære sig enige i, at det er sjovt at stå på ski, men der er desværre nogle risici forbundet med skiløb.

Hvert år kommer mange tusinde danskere til skade under deres skiferie. I medierne kan man jævnligt læse om, at danske og udenlandske skiløbere pådrager sig alt fra fingerskader og brækkede ben til kraniebrud og indre blødninger.

Alle kan komme til skade, men træner man op til skiferien, og tager man sine forholdsregler, så kan man minimere sin skadesrisiko.

Lav et personligt træningsprogram

At træne op til en skiferie er ikke lige så hårdt som at træne op til et maratonløb, men man bør alligevel tage træningen seriøst. Du kan med fordel lave et personligt træningsprogram, før du kaster dig ud i diverse træningsaktiviteter. Det er nemlig nemmere at komme i god form, hvis man har et program og en plan at arbejde ud fra.

Mangler du inspiration til, hvilke træningsøvelser du kan bruge i dit nye træningsprogram, så se med herunder:

  • Squat
  • Lunges
  • Planke
  • Dødløft
  • Armbøjninger

Eksempel: 3 x omgange á 10-20 gentagelser pr. øvelse (30 sekunders pause mellem hver omgang)

Du kan få glæde af forskellige former for træningsudstyr, når du skal udføre ovenstående øvelser. Bestil evt. en træningsbold, træningsmåtte og kettlebells, hvis du gerne vil presse dig selv til det yderste.

Husk også at bruge tid på konditionstræning

Det er sund fornuft at styrketræne forud for en skiferie, men man bør også finde tid til konditionstræning. Der er nemlig meget større risiko for, at du kommer til skade, hvis du er i dårlig fysisk form. Dyrk konditionstræning 2-3 gange om ugen á 20-30 minutter pr. gang, hvis du vil forbedre din kondition. Tag en tur på løbebåndet eller motionscyklen, såfremt du drømmer om at komme i topform.

Foruden at træne kondition og styrke bør du også træne din balance og koordination. Alt dette skal du gøre for din egen skyld, da det trods alt er din krop og sundhed, der er på spil. Træn evt. med en tæt ven eller kollega, hvis du savner motivation og opbakning.

Træn på skiferien

Det er sundt for både krop og sjæl at stå på ski, men det er selvfølgelig tilladt at dyrke andre motionsformer på skiferien. Tag en tur i det lokale fitnesscenter, start dagen ud med en masse armbøjninger eller læg vejen forbi skiområdets svømmehal.

Drømmer du om at opleve nogle af de østrigske skiområder, så skal du klikke her. Østrig er et fantastisk skiland for både nybegyndere og erfarne.

Share.

About Author

Leave A Reply