Dyrk motion – for din krop og for dit sind

0

Det er vigtigt, at bevæge sig i dagligdagen, det ved vi. Alligevel bruger mange af os mange timer dagligt på at sidde foran vores computer om dagen og foran fjernsynet om aftenen. Det er også tilfældet for mange unge, som bruger deres dage på skoleopgaver, og når den er sendt afsted kobles der af med Playstation og Netflix.

Mange ønsker at være aktive

Hvis man spørger de fleste vil de dog svare, at de holder af at bevæge sig. Især er idræt et yndlingsfag blandt mange elever, da man her får mulighed for at få brændt lidt af den energi af, som man ellers brænder inde med i en inaktiv hverdag. Når man så står under bruseren efter en time med fuld gas, vil mange opdage, at de ikke er drænede for energi, men i stedet bare har fået mere af den. Det hænger sammen med, at hjernen frigiver dopamin, når vi er aktive, og det frisker os op – og kan desuden være med til at modvirke depression. Derfor kunne mange ønske sig, at idræt var det eneste fag, som var på skemaet. Selvom det nok aldrig bliver virkelighed i hverken folkeskole eller gymnasiet, kan man dog komme på en skole, hvor idræt er det vigtigste fag hver dag. På idrætshøjskoler er det nemlig bevægelse og motion, der er i centrum, og du kan her bruge din hverdag sammen med andre sportsglade mennesker. Du kan læse mere om livet på en sådan højskole på isi.dk.

Få motion ind i hverdagen – også hvis du ikke er en sportsnørd

For andre er det imidlertid ikke nemt, at få motion integreret i hverdagen. Hvis ikke man synes om hverken sport eller gymnastik, kan det hurtigt blive en sur pligt at skulle have pulsen op. Her er der heldigvis også gode nyheder. For du behøves ikke, at skulle løbe hverken et maraton, dyrke triatlon eller bestige Alp d’Huez, for at motion kan have en positiv effekt på din krop. Faktisk kan 30 minutters motion dagligt gøre underværker, og det er hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Det vigtigste for, at du får et ordentlig udbytte af de 30 minutter er, at du får pulsen op.
I resten af din dagligdag kan du dog også gøre små ting, som har en betydning for dit fysiske helbred. Du kan tage trapperne – her kan du yderligere boozte effekten ved at tage to trin af gangen, og på denne måde træne dine lårmuskler. Forsøg desuden at gå til de ting, som ligger i en acceptabel afstand fra dit hjem – ofte er det ikke mange minutter du sparer ved at tage bilen, og frisk luft kan være med til at sætte nye tanker i gang.
Med tiden vil du måske blive glad for de små pauser, det giver dig, at tage trappen eller at gå til dine aftaler. Og så er det endda pauser, som du kan tage med god samvittighed.

Lige meget om du elsker sport, eller du ser det som en pligt, behøves det altså ikke at kræve de store ofre, for at du kan gøre noget godt for din krop.

Share.

About Author