Gode råd til fitnesskøkkenet

0

En sund livsstil kræver både masser af motion samt en god kost. Det handler derfor ikke blot om at bruge en masse tid i fitnesscenteret eller på de danske veje med løbeskoene. En sund og varieret kost er mindst lige så vigtig som motion, og det er derfor en god idé at have fokus på kosten. Dog kan det for nogle være svært at holde sig til den sunde livsstil. For at gøre det nemmere for dig at opretholde de sunde kostvaner, er der her nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at opnå et godt fitnesskøkken.

Få dine madvarer til at holde sig længere

En sund og variereret kost indeholder selvfølgelig en masse grøntsager og frugter. Dog holder disse madvarer sig ikke altid super længe, hvilket kan være frustrerende. Hvis du er en af dem, som ofte ender med at smide en masse dårlige madvarer ud, kan du med fordel vælge at købe en vakuumpakker. Når du vakuumpakker dine madvarer, vil de nemlig kunne holde sig meget længere. Frugt kan holde sig i 8-25 dage frem for de typiske 3-7 dage. Grøntsager plejer at kunne holde sig i 5 dage, men i vakuum kan de holde sig i 18-20 dage. Det er ikke blot frugt og grøntsager, som kan få fordel af dette. Kød, fjerkræ, frisk og bagværk kan ligeledes vakuumpakkes, hvorefter holdbarheden forlænges.

’Life hacks’-fødevarer

Det kan være svært altid at have de rigtige og sunde fødevarer i derhjemme. Specielt hvis det er produkter, der ikke kan holde sig særlig lang tid. Dette bliver meget nemmere, hvis du køber såkaldt superfood. Altså føde- og drikkevarer der er så sundt, at det simpelthen kan betegnes som superfod, og derved kan kompensere for rigtig mange madprodukter på en gang.

Det kunne for eksempel være chlorella, der er mikroalger, og som har en utrolig høj mængde af essentielle næringsstoffer.

Tilbered dine måltider til de næste par dage

Når man kommer træt hjem fra en lang arbejdsdag eller en træning, kan det være svært at finde overskuddet til at starte på madlavningen. Hvis man er træt, kan man ligeledes have en tendens til at snuppe de nemme løsninger såsom fastfood, usunde snacks eller anden nem mad, som ikke er den sundeste. Du kan derfor med fordel tilberede store portioner, når du laver maden. Sørg derfor for at stege en masse kylling og snitte mange grøntsager. På denne måde undgår du at skulle stå at lave mad hver eneste dag, men kan blot spise en masse rester.

Undgå at have fristende mad liggende

Hvis man ikke har usunde madvarer liggende, så spiser man dem heller ikke. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du undgår at have chokolade, slik og andre søde sager liggende i skabene. Hvis du gerne vil have lidt liggende, til når du får en sød tand, kan du anbefalelsesværdigt vælge at have lidt mørkt chokolade liggende. Du skal blot sørge for at vælge chokolade med en kakaoprocent på minimum 80 %.

Hæv eller sænk køkkenbordet

Det kan lyde underordnet, men det kan virkelig være skadeligt, hvis du laver meget mad, og dit køkkenbord er for lavt. Hvis det er tilfældet, og du ikke lige har økonomien til at ordne det på stående fod, kan det være en god idé at prøve kræfter med en holdningskorrigerende t-shirt. Disse vil hjælpe dig på din ryg- og skulderposition, hvis du allerede har taget skadet og fået en dårlig holdning.

Ovenstående er blot et par gode råd til at opnå et bedre fitnesskøkken. Det handler blot om at tænke kreativt, hvis du ønsker at optimere letheden af at have sunde kostvaner.

Share.

About Author

Leave A Reply