Kan du ikke holde træningsmotivationen? Så tag en ven med!

0

For mange af os kan det være svært at holde træningsgejsten oppe, hvis vi er alene om det. Derfor kan det have en overraskende positiv effekt, hvis du træner med en ven.

Alene det, at der er en ven eller veninde, som tager med os i træningscenteret, kan have en meget stor positiv effekt. Ikke nok med at der kommer et mere socialt perspektiv på træningen, så er man ’sammen om det’. Det at man står til ansvar for en anden person, er ofte meget mere motiverende, når man skal overholde sine aftaler. Samtidig har man mulighed for at blive sundere sammen med et menneske, som man holder af, og det er et klart plus.

Træning med en ven kaldes populært for ”buddy building”, hvilket naturligvis er et ordspil afledt af body building. Buddy building er dog ikke kun for personer, der vil styrketræne. Der er i meget høj grad fokus på personlig tilrettelæggelse af de ønskede mål.

Jeres træning, jeres mål

For nogle vil netop mere muskelmasse være en målsætning, men for andre handler det måske om mere traditionelle vægttab, bedre form, mere energi, genoptræning efter skader eller ulykker etc.

Hvordan ser det typisk ud, når man starter sådan et træningsforløb med en ven? Ofte er det noget i denne retning:

Indledende analyser:

For det første skal man finde ud af, hvor I er nu, så man kan følge jeres fremskridt. Det betyder, man foretager en kropsanalyse, hvor man måler fedtprocent, muskelmasse og ser på vægt og bodyage – altså kroppens fysiske alder. Desuden fotodokumentere man kroppen, da man derved let kan SE sine fremskridt. Udover at følge kroppens rejse, betyder det, man får lettere ved at bibeholde motivationen. Simpelthen fordi man kan se, at man lykkedes.

Målsætninger:

Hvad er formålet og ønsket med træningen? Kun ved at høre om dette, giver I jeres trænere mulighed for at tilrettelægge et effektivt forløb.

Det er vigtigt, at målet er realistisk, og er det ikke det, vil din træner højst sandsynligt hjælpe med at gøre målene mere realistiske. Sætter man urealistiske mål, starter man på et forløb, der synes tabt på forhånd. Det er dårligt for motivation og selvværdet.

Planlægning:

Her er det, at din træner skal vise sit format. En god plan skal naturligvis både omfatte træning og kost, som matcher målsætningen.

Programmet kan naturligvis suppleres med aktiv livsstil, hvor simpel hjemmetræning som armbøjninger, gåture m.m. kan være med til at give sundheden det rette skub.

Share.

About Author

Leave A Reply