Minimer ømme muskler efter træning

0

Hvis du træner eller er fysisk aktiv, så kender du helt sikkert til det at have ømme muskler. Det er ganske normalt at have ømme muskler, men det kan gøre rigtig ondt og være meget ubehageligt. Derfor er det rart at vide, hvad du kan gøre for at minimere ømheden.

 

Hvad der sker i musklerne efter træning

Ømme muskler efter træning sker typisk dagen efter og kan sagtens gøre ondt på 2. dagen også. På dag 2 er musklerne tit mere ømme end på dag 1. Når du træner, så nedbryder du nogle af muskelfibrene i musklerne. Nedbrydningen af muskelfibre skal ske for, at du kan blive stærkere. Det er derfor, ømheden opstår efter træningen, fordi musklerne er ved at genopbygge sig selv. Derfor er det også vigtigt at restituere. Derudover så udskiller kroppen affaldsstoffer under træningen, hvilket også kan give muskelømhed.

 

Det kan du gøre for at mindske ømheden i dine muskler

Der er mange holdninger til, hvad der er godt, og hvad der ikke er. Du kan, derfor afprøve forskellige metoder og finde ud af, hvad der virker for netop dig. Nogle synes, det er godt med hviledage for de muskelgrupper, der er blevet trænet, hvor andre bruger udstræk og massage. En foam roller kan også være en løsning, her ruller du dine ømme muskler, hvilket kan lindre smerterne og løsne op i musklerne.

 

Let træning kan også være en mulighed. Efter træningen er det vigtigt at give musklerne lov til at genopbygge sig selv, så kroppen også kan få udskilt affaldsstofferne. Let træning kan være med til at minimere muskelømheden, her er det vigtigt at sige, at musklerne ikke skal udsættes for samme hårde træning som gjorde, at musklerne blev ømme. I stedet kan en gåtur i højt tempo, jogging eller øvelser med let vægt være vejen frem. Blodcirkulationen i kroppen bliver øget ved let motion, på den måde hjælper kroppen til at udskille de ophobede affaldsstoffer. Derudover kan en masse vand også være godt og være med til at få skyllet affaldsstofferne ud.

Share.

About Author

Leave A Reply