Sådan optimerer du din træning

0

Hvad enten du har trænet i lang tid, eller du først lige er begyndt eller gerne vil til og i gang med at dyrke noget mere motion, så kan det være nødvendigt med noget inspiration og tips til, hvordan du sikrer, at du får en effektiv træning, som sikrer dig fremskridt. Hvis du er nået til et plateau, hvor du ikke rigtig kommer længere, eller du ikke har opnået de resultater, du havde håbet, så kommer vi herunder med et par råd til, hvordan du optimerer din træning, så du får mest muligt ud af dit træningspas.

Pas på med overtræning

Dette råd gælder uanset om du er nybegynder, eller om du har trænet i et stykke tid. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du ikke overtræner. Kroppen har brug for at restituere, og derfor er det vigtigt, at du giver plads til at kroppen kan få den nødvendige ro. Ellers kan du i værste fald ende med at få skader, som vil sætte dig endnu længere tilbage. Hvis du ovetræner betyder det også, at du kan ende med at nedbryde muskelvæv i stedet for at bygge det op. Det er nemlig under restitutionen, at din muskelmasse bliver øget. Derfor gælder det om at skifte mellem de muskelgrupper du træner. Vælg derfor for eksempel at træne overkrop den ene dag og underkrop den anden dag. Herimellem kan du så dyrke konditionstræning og tage en velfortjent hviledag. Du kan selvfølgelig altid graduere mængden alt efter i hvor god form, du er.

Kig på din kost

Din kost har stor betydning for de fremskridt, du har i din træning. Hvis du spiser for meget usund mad, kan det godt være, at du opbygger muskler, men de dukker bare aldrig op bag fedtlaget. På den anden side er det heller ikke godt at spise for lidt, fordi din krop kræver energi for at kunne omdanne fedt til muskelmasse. Derfor er vores råd, at du kigger grundigt på dine kostvaner. Sørg for det første for, at du får nok protein, da protein er musklers byggesten. Samtidig skal du også huske rigelige mængder af grove grøntsager og nok vand.

Det rigtige udstyr hjælper

For at undgå skader og for at du kan yde dit optimale, er det også vigtigt at have det rigtige udstyr, som kan hjælpe dig på vej. Hvis du løfter tunge vægte, kan det være nødvendigt med et par handsker, som beskytter dine hænder. På samme måde kan et pulsur hjælpe dig med at ude det bedste, når du træner cardio.

Share.

About Author

Leave A Reply