Søvn og træning

0

Din træning er nemlig enormt påvirker af din søvn og uden tilstrækkeligt med søvn, får du ikke særlig meget ud af din indsats på træningsområdet.

Men hvordan påvirker manglende søvn din træning? Og hvordan får du den bedst mulige søvn og derved træning? Få svaret her.

 

Sådan bliver din træning påvirket af manglende søvn

 

  1. Først og fremmest føler du dig træt og uoplagt. Søvnmangel påvirker dit energiniveau, som derefter påvirker dit overskud og motivation. Risikoen for, at sofaen lokker mere end træningen, er stor.

 

  1. Hvis du alligevel får dig selv afsted til træning trods søvnmangel, vil du kunne mærke, at du ikke præstere optimalt. Det sker, fordi du igennem træning nedbygger dine muskler, og hvis du ikke får dem opbygget igen via nok søvn, kan du ikke præstere optimalt.

 

  1. Når din krop ikke får lov at genopbygge sig selv via søvn, får du heller ikke repareret de små skader, der kan komme under træning, og du bliver på den måde hurtigere skadet.

 

Men hvordan får du så sovet bedre?

 

  1. Det er vigtigt at holde faste sovetider. Så stå op og gå i seng på samme tidspunkt hver dag, så du skaber en rytme for kroppen. På den måde får du lettere ved at falde i søvn og sover også bedre.

 

  1. Sørg for at lufte ud i dit soveværelse. Du sover bedst, hvis der er lidt køligt og frisk luft i soveværelset.

 

  1. Det er nemmest at falde i søvn og sove godt, hvis du sover i et mørkt rum, da kroppen indretter sig efter lyset.

 

  1. Lyde forstyrrer ligesom lys også din søvn. Sørg derfor at sove i et roligt rum, og brug eventuelt ørepropper, hvis der er forstyrrende lyde.

 

  1. Undgå lys fra din computer, smartphone, fjernsyn og lignende inden seng. Det blå lys forstyrrer i høj grad din søvn.
Share.

About Author

Leave A Reply