Udnyt kulhydrater og proteiner bedst muligt når du træner

0

Hvis du er seriøs med din træning og gerne vil have det bedst mulige udbytte ud af den, så kan det være gavnligt at finde ud af, hvordan kosten kan bidrage til at gøre din træning endnu mere effektiv.

Der er ikke nogen entydig opskrift på hvilken kostsammensætning, der er bedst. Det afgørende for hvilken kost, der vil være mest gavnlig for dig, afhænger af hvilken type træning, du dyrker. Hvis du for eksempel dyrker styrketræning, skal du sørge for at få rigeligt med proteiner. Vil du derimod styrke din udholdenhed, så handler det om at få nok kulhydrater indenbords.

Skærmbillede 2017-08-21 kl. 11.48.23

Men uanset hvilken sportsgren du dyrker, så bør du altid sørge for at få rigeligt med fedtsyrer. Det er især vigtigt for professionelle atleter at få en ordentlig kostsammensætning. Tidligere alpinskiløber Marcin Horecki har virkelig har fået et stort udbytte af sin træning ved at spise en sund og effektiv kost, og han er godt eksempel på, hvor vigtig en rolle kosten spiller. Og det er han ikke ene om. Professionelle atleter er generelt set meget fokuseret på, hvordan maden kan bidrage til en bedre præstation.

Det er vigtigt at tænke på at få nok kulhydrater, hvis du dyrker hård sport, som strækker sig over lang tid. Det kan for eksempel være et maraton, en fodboldkamp eller et langt cykelløb. Når du dyrker denne form for sport, så er det virkelig vigtigt at få fyldt kroppen godt op med langsomt optagelige kulhydrater. Her er både grov pasta, havregryn, rugbrød og kartofler effektive kilder. Disse gode, sunde og nærende kulhydrater, vil hjælpe dig med at booste din ydeevne over længere tid.

Professionelle sportsfolk, der dyrker rigtig meget sport, skal også tænke på at få flere proteiner end almindelige motionister, der kun dyrker mere moderate former for sport. Det siger næsten sig selv, at både atleter og mennesker, der dyrker ekstremt meget sport, også har brug for mere mad, og her er det altså vigtigt at sørge for at få nok protein. Ellers vil det simpelthen ikke lykkedes at opbygge en tilfredsstillende mænge muskelmasse.

Hvis man ønsker at øge sin muskelmasse, så handler det også om at sørge for at få nok protein. Vejer du for eksempel 70 kilo, så skal du sørge for at spise omkring 700 gram protein om dagen. Den mest effektive metode til at opbygge musklerne på er ved at sprede sit proteinindtag ud over hele dagen.

Det, de fleste atleter og også aktive motionister overser, er behovet for at få nok af det vigtige omega-3-fedt. Der har længe været utrolig meget fokus på både at få nok kulhydrater og proteiner, når man træner. Men omega-3-fedt er faktisk vigtigere, end de fleste måske lige går og tror. Hvis man ikke får tilstrækkeligt med omega-3-fedt, mens man træner, så vil ens hormonniveau blive lavere, hvilket kan have negativ effekt på testosteronniveauet og dermed fysiske præstationer. Så hvad end du dyrker styrketræning eller fokuserer på at blive mere udholdende, så sørg for at få nok med omega-3-fedt. Den lette måde at sørge for at få nok omega-3-fedt er ved at spise en fed fisk to gange om ugen.

Share.

About Author