Vælg sund take away

0

Mange af os kender det. Det er fredag aften, og hele familien skal hygge sig foran fjernsynes med Disney Sjov. Alle er trætte efter en hård uge, hvoraf det sidste man gider at bekymre sig om er madlavning. Derfor er det nemt lige at køre forbi det lokale pizzeria og købe et par pizzaer med hjem til familien. En travl og hård dag gælder ikke kun fredag. Mange har en travl hverdag, hvor det ofte er svært at få det hele til at løbe rundt, hvorfor flere og flere går på kompromis med madlavningen og bestiller take away. Kender du følelsen af dårlig samvittighed dagen derpå? Så er du ikke den eneste. Mange oplever nemlig dårlig samvittighed, når man tænker på alle de kalorier, som både en selv og ens børn har indtaget. Man bliver næsten forpustet ved tanken om, hvor mange kilometer, der nu skal løbes for at forbrænde kalorierne igen. Var det det værd? Er der mange der spørger sig selv om. Og svaret er som oftest nej. Heldigvis er der i Grenaa kommet et sundt alternativ, hvor du og din familie hurtigt og nemt kan få et mere nærende måltid med masser af smag. Du slipper derfor for dårlig samvittighed ved at vælge den lette løsning og samtidig kan få hverdagen til at fungere. Dette alternativ hedder Kylling og CO, som du kan finde i 12 danske byer, også som take away i Grenaa.

Det kan du få at spise

Ved at spise sundt og varieret har du og din familie de bedste betingelser for at få de næringsstoffer, som I skal bruge for at holde jer sunde og raske. Det er derfor vigtigt, at I spiser jer mætte i sunde måltider, hvoraf måltiderne skal indeholde forskellige grøntsager, frugt samt fuldkornsprodukter. Derudover er det en god idé at vælge mellem forskellige typer af fisk, magre mejeriprodukter samt magert kød henover ugen. Dette har Kylling og CO taget hensyn til, og har derfor et stort udvalg af sunde retter, som du kan servere for dig og din familie med god samvittighed.

Sunde tips

For at gøre det nemmere for dig at spise sundere og efterleve kostrådene er det en god idé at forestille dig et Y på din tallerken, og øs din mad op i størrelsesforholdene, som passer til. De er som følger:

  • ⅖ Kartofler, fuldkornsris, fuldkornspasta eller fuldkornsbrød
  • ⅖ Grøntsager eller frugt
  • ⅕ Fjerkræ, fisk, æg, kød eller ost.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der skal være overensstemmelse mellem, hvor mange kalorier du indtager, og hvor mange kalorier du forbrænder. Hvis du har et ønske om at tabe dig, skal du naturligvis indtage færre kalorier end du forbrænder. Et godt råd til dette er at nyde maden, gerne sammen med andre. Derudover er en god idé at slukke fjernsynet og undgå at sidde foran computeren. Nyd og tyg maden langsomt, så vil du føle dig mere mæt. Derudover er et god råd til hurtigere at få en mæthedsfølelse at drikke et stort glas vand inden du sætter dig til bords.

Share.

About Author

Leave A Reply